Otázka, ktorú si mnohí pri prechode na elektromobilitu kladú, znie: Aké spoľahlivé sú vlastne elektromobily v porovnaní s ich spaľovacími náprotivkami? ADAC teraz so svojou aktuálnou štatistikou poruchovosti 2025 poskytuje jasnejšie odpovede ako kedykoľvek predtým – a výsledky by mohli mnohých prekvapiť!
Vďaka rozšírenej dátovej základni mohol ADAC v roku 2024 analyzovať viac ako 3,6 milióna porúch. Zatiaľ čo počet porúch pri elektromobiloch s rastúcim počtom vozidiel stúpol (o 46 percent), počet elektrických osobných automobilov vzrástol o výrazných 97 percent. A práve tu spočíva zaujímavý bod:
Elektromobily sú víťazmi spoľahlivosti!
Aktuálna štatistika totiž jasne ukazuje: Elektrické vozidlá sú v mladších vekových kategóriách výrazne menej náchylné na poruchy ako spaľovacie vozidlá. Pri dvoj- až štvorročných vozidlách museli spaľovacie motory čakať na pomoc "žltých anjelov" dvaapolkrát častejšie ako elektromobily. Konkrétne, číslo poruchovosti pri spaľovacích motoroch bolo 9,4 poruchy na 1 000 vozidiel, zatiaľ čo pri elektromobiloch to bolo len 3,8. Pôsobivý rozdiel!
Kde tlačí topánka? Prekvapenia pri jednotlivých modeloch
Podrobná analýza 159 modelových radov však odhalila aj zaujímavé individuálne výsledky. Zatiaľ čo v minulosti bola Toyota často považovaná za vzor spoľahlivosti, v aktuálnej štatistike sa niekoľko modelov Toyoty (C-HR, RAV4, Yaris, Yaris Cross) ukázalo ako obzvlášť náchylných na poruchy. Tu bola častou príčinou štartovacia batéria. Toyota však už reagovala a zaviedla výkonnejšie batérie.
Medzi mladšími, dvojročnými vozidlami, paradoxne zažiarili dva spaľovacie motory s najlepšími hodnotami: MINI (0,3) a Audi A4 (0,4). Najlepším elektromobilom v tejto kategórii bola Tesla Model 3 (0,5). Celkovo dvanásť modelov dosiahlo číslo poruchovosti pod 1.
Negatívne prekvapenie sa však objavilo aj pri jednom elektromobile: Hyundai IONIQ 5 (22,4) vynikal vysokou náchylnosťou na poruchy, ktorá je spôsobená problémami s integrovanou riadiacou jednotkou nabíjania (ICCU) a už viedla k zvolávacej akcii. To ukazuje, že aj pri elektromobiloch sa môžu vyskytnúť počiatočné problémy.
Štartovacia batéria zostáva problémom – ale s rozdielmi
Rovnako ako v predchádzajúcich rokoch, defektná štartovacia batéria bola s 44,9 percentami všetkých porúch hlavnou príčinou. Zaujímavé je, že tu sa prejavuje rozdiel medzi typmi pohonu: Pri spaľovacích motoroch je 12V batéria tendenčne náchylnejšia. Hoci je percentuálny podiel porúch štartovacej batérie pri elektromobiloch o niečo vyšší (50,5 percenta oproti 44,6 percenta pri spaľovacích motoroch), vďaka celkovo nižšej náchylnosti elektromobilov na poruchy je číslo poruchovosti štartovacej batérie pri dvoj- až štvorročných spaľovacích motoroch (4,0) výrazne vyššie ako pri elektromobiloch (1,7). To naznačuje, že pri elektromobiloch zriedkavejšie dochádza k poruchám iných komponentov.
Záver: Budúcnosť jazdí spoľahlivo – elektricky!
Štatistika poruchovosti ADAC 2025 poskytuje presvedčivé argumenty pre spoľahlivosť elektromobilov, najmä v mladších vekových kategóriách vozidiel. Hoci pri jednotlivých modeloch – či už spaľovacích alebo elektrických – existujú odchýlky, trend jasne smeruje k vyššej spoľahlivosti elektromobility.
Tieto výsledky sú ďalším dôležitým stavebným kameňom pre akceptáciu a prechod na elektromobily. Vyvracajú často vyslovovanú predsudok, že elektromobily sú náchylnejšie na poruchy. Práve naopak: Zdá sa, že jednoduchšia technika sa vypláca.