Preskočiť na hlavný obsah

Nabíjanie elektromobilu. Čo potrebujete vedieť.

Adam Kadnár
16. 1. 2024

Nabíjania rozdeľujeme na pomalé (AC) a rýchle (DC)

Nabíjací konektor Type-2

Začnime s AC

Ide o striedavý prúd. Výkon nabíjania závisí od palubnej nabíjačky auta. V Tesle je to zvyčajne 11kW, ale u starších Tesiel sa môžeme stretnúť aj so silnejšou 17 alebo až 22kW palubnou nabíjačkou označovanou ako dual charger (v aute sú 2x 11kW nabíjačky). Na verejných nabíjačkách sa môžeme stretnúť s AC káblom, alebo aj zásuvkou. Pri zásuvke je potrebne použiť vlastný Type2 kábel (mal by byť dodávaný spolu s autom). Domáci Wallbox je tiež AC nabíjanie. Ten môže byť zapojený aj len na jednu fázu. Odporúča sa, ale skor využiť napájanie trojfázové, kvôli tomu, že keď sa auto nabíja, prechádza do režimu spánku a má aj vlastnú spotrebu. Takže čím skôr sa auto nabije, tým sa skôr uspí, a je to tým pádom efektívnejšie.

Diagram nabíjania auta porovnávajúci AC a DC nabíjanie

DC nabíjanie

Pri DC nabíjaní si môžeme všimnúť že na staniciach je viacero konektorov. Modrý konektor CHAdeMO používajú prevažne japonské elektromobily. Staršie tesly sa z tohto konektora vedia nabíjať max 50kW pomocou redukcie. Pomaly sa ale vytráca z nabíjacej infraštruktúry. Dnes prevládajúci čierny CCS konektor je práve ten, ktorý sa nachádza na aktuálnych modeloch Tesiel. Tesly sa s nim vedia nabíjať max 250kW. Môže sa stať že nájdeme výkonný stojan s výkonom 350kW. Sú to napr stojany Ionity. Tie ale tento výkon ponukaju pri 800V a 500A. Treba ale zobrať do úvahy, že batéria v Teslách má zvyčajne 400V, vtedy dosiahneme limit Ampérov stanice a do auta nepotečie viac ako 200kW.

Osoba držiaca modrý CHAdeMO konektor s elektromobilom v pozadíRuka držiaca CCS konektor s káblom z Tesla Superchargeru

Tesla Supercharger

Keď prídeme na Tesla supercharger, môžu to byt 3 typy.

V2

Supercharger V2 spoznáme tak, že zo stojanov vychádzajú 2 káble. Typ2 a CCS. Staršie tesly mali na aute len koncovku Type2 cez ktorú vedeli nabíjať aj AC aj DC. Preto ak máte v aute konektor CCS, treba používať kábel s CCS konektorom.

Tieto V2 superchargery rozdeľujú výkon medzi 2 stojany. Je dobrým zvykom prísť na supercharger a nechávať voľné miesto medzi autami, ak je to možné. V opačnom prípade si dve auta vedľa seba rozdelia nabíjací výkon.

Tesla Supercharger V2 stojan v noci

V3

V3 supercharger má už len jeden kábel a jeho výkon je 250kW. Tento supercharger by už nemal rozdeľovať výkon. Staršie tesly ktoré nemajú CCS konektor si môžu zadovážiť CCS upgrade a pomocou redukcie sa môžu nabíjať aj na týchto stojanoch. Tesla Supercharger V3 stojan

V4

V4 supercharger je zatiaľ výkonovo identický s V3, ale stojan je oveľa väčší s dlhším káblom.

Výhoda superchargerov je aj v tom, že netreba mať žiadne registrácie a kartičky. Nabíjanie sa automaticky spustí pri pripojení konektora k autu. Na konektore Superchargeru je tlačítko, pomocou ktorého sa otvárajú dvierka nabíjacieho portu a rovnako pri jeho podržaní sa ukončuje nabíjanie a odomyká konektor z auta. Toto tlačítko otvára port aj pri zamknutom aute. Takže ak bude niekedy plný supercharger áut, ale niektoré nebudú nabíjať, stačí ich pripojit a majiteľ by sa mal rýchlejšie dostaviť k svojmu autu. Tesla supercharger účtuje aj poplatky za blokovanie stojanu a nenabíjanie. Tesla Supercharger V4 stojan

Všeobecne k nabíjaniu

Lítiové batérie sa spravidla nenabíjajú stále do 100%, tuto výhodu majú len Tesly s LFP batériou. Lítiové batérie sa odporúčajú nabíjať na 80 alebo 90% pre dennodenné používanie. Pred dlhšou trasou nie je problém nabiť na 100% ale auto by nemalo stáť hodiny nabité na 100%. Pri takomto nabití je lepšie hneď vyraziť na cestu. Rovnako sa neodporúča nechať zaparkovaný úplne vybitý elektromobil. Obzvlášť v zime, kedy teplota môže spôsobiť, že k dispozícii bude len nižšia časť batérie.

Nastavenie nabíjania v Tesle zobrazujúce limit nabíjania